حکم شرعی خرید و فروش اسپرم + آیت الله خامنه ای سیستانی و مکارم شیرازی

حکم شرعی خرید و فروش اسپرم + آیت الله خامنه ای سیستانی و مکارم شیرازی
خرید و فروش اسپرم در ایران حلال است یا حرام؟

حکم شرعی خرید و فروش اسپرم چیست؟

حکم شرعی خرید و فروش اسپرم چیست؟

خرید و فروش اسپرم در ایران حلال است یا حرام؟

خرید و فروش اسپرم مدل‌ها، ورزشکاران و …به زوج‌های نابارور با قیمت‌های میلیونی این روزها به بازاری برای سودجویی برخی از افراد تبدیل شده است. «نسیم آنلاین» با استفتاء از ۴ مرجع عالیقدر تقلید از حیث شرعی این موضوع را بررسی می‌کند.

یکی از مشکلاتی که برخی از زوجین پس از ازدواج و با گذشتن چند سال از زندگی مشترکشان دچار آن می‌شوند موضوع ناباروری است. این مشکل زمانی حاد می‌شود که بنیان رابطه زناشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کم نیستند زوج‌هایی که به دلیل این بحران در زندگی خود از هم جدا شده‌اند. راهکارهای متفاوتی برای غلبه بر این مشکل از قدیم وجود داشته است مانند اینکه برخی خانم‌های نابارور برای حفظ زندگی خود داشتن هوو را می‌پذیرفتند.

عده‌ای دیگر راهکار انسانی فرزندخواندگی را به عنوان راه حل این بحران در زندگی خود در نظر می‌گرفتند و از این حیث که هم مشکل خود را حل کنند و هم در کار ثوابی که سرپرستی یک کودک یتیم را می‌پذیرفتند شرکت می‌کردند. در سالیان اخیر و با پیشرفت‌های پزشکی در کشورمان راهکارهای علمی برای حل معضل ناباروری در کشور بوجود آمده است که پژوهشکده رویان در صدر این پیشرفت‌ها قرار دارد. در این سال‌ها تعداد بسیاری از زوجین نابارور با استفاده از روش‌های پزشکی مورد تایید شرع و قانون توانستند فرزند آوری کنند.

اما راهکاری که چندی سر از آگهی‌ها و تبلیغات در آورده است خرید و فروش اسپرم است تا زوج‌ها علاوه بر حل مشکل ناباروری خود به ادعای این افراد سودجو مشخصات مطلوب فرزند آینده خود را از لحاظ ظاهری و ژنتیکی بدست بیاورند. خرید و فروش اسپرم در برخی از کیلینیک‌های پزشکی در مناطق متمول تهران متاسفانه به یک شغل پر درآمد تبدیل شده است.

پژوهشکده رویان نیز که به عنوان بزرگترین مرکز علمی در ایران در زمینه ناباروی فعالیت می‌کند خرید و فروش اسپرم در این پژوهشکده را تکذیب می‌کند. رضا سامانی دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشکده رویان در ارتباط با خبری مبنی بر فروش و اهدا اسپرم در پژوهشگاه رویان، گفته بود: در پژوهشگاه رویان به‌ هیچ‌ عنوان اهدا و خرید و فروش اسپرم انجام نمی‌پذیرد.

کلینیک‌های ناباروری خاصی در تهران در این زمینه مشغول به کار شده‌اند و برای مشتریان خاص خود در این زمینه قیمت‌های خاصی ارائه می‌کنند. به عنوان مثال اگر اهدا کننده اسپرم مدل، ورزشکار و یا یک بازیگر خوشتیپ باشد اسپرم‌های آنها از 25 میلیون تا صد میلیون تومان به فروش می‌رود. در این بین اسپرم افراد با ضریب هوش بالا هم تا 25 میلیون تومان به فروش رسیده است تا شاید نوزادی که از این طریق پا به عرصه حیات می‌گذارد در آینده دانشمند بزرگی شود!

این موضوع جنبه‌های بسیاری از لحاظ پزشکی، حقوقی و شرعی دارد. «نسیم آنلاین» این موضوع را از لحاظ شرعی مورد بررسی قرار داد و با ارائه سوالی به دفاتر محترم 4 مرجع معظم تقلید پرسشی در این خصوص مطرح کرد. در ادامه سوال «نسیم آنلاین» و پاسخ مراجع معظم تقلید برای هر چه روشن‌تر شدن اذهان مخاطبان درج می‌گردد.

باسمه تعالی

با سلام و عرض تحیات وافره و آرزوی طول عمر برای آن مرجع بزرگوار

اخیرا مشاهده شده است که عده ای با قبح زدایی و سوء استفاده از موضوع اهدای اسپرم به دنبال ایجاد مراکز داد و ستد اسپرم با مبالغ سنگین هستند. این افراد که با راه اندازی دفاتری در تهران به دنبال کسب درامدهای هنگفت از این کار هستند برای جذب زوج‌های جوان و پر کردن جیبشان از اهدای اسپرم آقای بازیگر، اهدای تخمک خانم ورزشکار یا فروش اسپرم یک فوتبالیست با قیمت میلیونی می‌پردازند. سوالی که در این بین بوجود می‌آید این است که:

1. از نظر شرع مقدس چنین کاری مجاز است؟

2. با توجه به اینکه بین اهدا کننده اسپرم و دریافت کننده ازدواجی صورت نگرفته و از طرفی عمل زنا هم صورت نگرفته حکم فقهی چیست؟ اولا حلال زاده یا حرام زاده بودن بچه‌ای که به دنیا می‌آید؟ ثانیا محرمیت و ارث بین اهدا کننده اسپرم و فرزند چگونه خواهد بود؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای

تلقیح زن از طریق نطفه مرد نامحرم فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی باید از مقدّمات حرام مثل لمس ونگاه حرام اجتناب شود. به حال چنانچه از این طریق فرزندی به دنیا بیاید، ملحق به شوهر زن نمی شود؛ بلکه ملحق به صاحب اسپرم وتخمک است و در احکام نسب رعایت احتیاط شود.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی

اگر اسپرم مردى دیگر وارد رحم زن کنند که قطعا جایز نیست ولى اگر تخمک زن را در خارج از رحم با اسپرم مردى دیگر بارور کنند ودر رحم او جاى دهند از این جهت حرام نیست گرچه خلاف احتیاط است ولى چون این امر مستلزم کشف عورت مى شود از این جهت در غیر حال ضرورت جایز نیست و ضرورت بر فرض که باشد با یک فرزند برطرف مى شود ودر هر حال این بچه فرزند شوهر نیست وجایز نیست اورا به نام خود ثبت کند و او را فرزند خود بداند یا بخواند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پاسخ: اسپرم به معنای اسپرمی که در منی غرق است نجس است و اگر منافع مشروعی داشته باشد مالیت داشته و قابل خرید و فروش است. البته توجه داشته باشید تلقیح نطفه بیگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود. تنها راه برای استفاده از نطفه مرد بیگانه این است که مرد موقتا همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عده به عقد موقت مرد مورد نظر درآید(هر چند اصلا همدیگر را نبینند) سپس نطفه آن مرد را برداشته و در زمان عقد با تخمک زن ترکیب کنند و پس از بخشش باقیمانده مدت عقد موقت و تجدید عقد دایم با شوهر سابق، نطفه ترکیب شده را در رحم او بکارند. فرزندی که متولد می شود بر آن مرد و زن محرم است، ولی تنها از آن زن و صاحب نطفه ارث می برد.

همیشه موفق باشید

امتیاز دادن به گوگل پلاس